Er du iværksætter med passion eller mission?

Jeg har netop afsluttet en session med en kunde, som havde et meget relevant spørgsmål.

Er der en bestemt måde at være selvstændig på?

Hun havde set de seneste udsendelser, som har været sendt på DR. Nogle fine portrætter af store danske iværksættere – eks. Claus Meyer, Johan Bülow, Pilgrim etc.

Det er nogle rigtig spændende udsendelser, men det er samtidig en hyldest til de klassiske iværksættere, som vi altid hører om.

Missions iværksætter med en forretningsplan, som skal følges

Jeg plejer at kalde dem misson-iværksætterne. Deres mission er at skabe og vækste virksomheder. For nogle i sidste ende også at sælge den og tjene kassen. Typisk  er der tale om en ung gut, som har en ide, han er villig til at gå gennem ild og vand for – han er dybt engageret, sover et minimum og drømmen om iværksættereventyret fylder alt.

Jeg erkender, at det er en grov generalisering, men tænker, at du er helt med på hvilken type iværksætter, jeg beskriver her.

Lad mig slå fast med det samme – det er IKKE den eneste måde at være iværksætter på.

Den type iværksættere jeg brænder for at hjælpe, er en helt anden type – jeg plejer at kalde dem passion-iværksætteren.

En iværksætter med passion sætter pris på kreativitet

Passion-iværksætteren er kort fortalt dem, som har en passion, de drømmer om at berige verden med. For dem handler det ikke om prestige, penge og store resultater. For dem handler det om at berige verden med det, de brænder for og derigennem selv blive beriget. Her har vi typisk fat i en kvinde, som er uddannet coach, designer eller noget andet i den stil.

Den passionerede type oplever at have rigtig meget på spil, når de skal ud over rampen. Typisk er det forbundet med sårbarhed at møde verden med sine kompetencer. Det handler nemlig ikke blot om kompetencer, det handler om passionen og livsdrømmen, og en frygt for at møde verden med alt, hvad det indebærer.

Og ja det er grove generaliseringer, men jeg tænker, at du nu har et klart billede af de to forskellige typer.

 

Hvilken type er bedst?

Den ene type er som sådan ikke bedre end den anden, det er bare vigtigt, at du forholder dig til hvilken type, du er. Det er oftest den første type, vi hører mest om i medierne, og det er et problem. Det skaber nemlig et meget stereotypt billede af, hvordan man skal være som iværksætter, hvis man ønsker succes.

Som passions-iværksætter kan det virke paralyserende at høre om mission-iværksætteren. Det gør det bestemt heller ikke nemmere at komme ud over rampen som passions-iværksætter.

Det handler nemlig om så meget andet end kompetencer, koncept, forretningside. Det handler om dig som person, om følelser og alt hvad du fortæller dig selv, der er på spil.

 

Gode råd til dig som er iværksætter med en passion

Hvis du kan genkende dig selv som passions-iværksætter, må du love mig, at du vælger dine rådgivere med omhu. Det er ikke nok for dig, blot at få gode ideer og en klar handlingsplan – du skal have plads og tid til at håndtere det, som dukker op undervejs, samt hjælp og støtte til at håndtere de bump, du måtte møde på vejen.

Iværksætteri er eventyr – og der er ikke en skabelon eller model, som passer til alle. Du skal finde din vej, og det kan sagtens være sjovt og spændende.
Jeg har lavet et tidligere indlæg, som kan hjælpe dig på vej; her kan du finde hjælp til din strategi til succes som selvstændig.

Det vigtigste er, at du holder fast i dig selv – spiller du dig selv hjem, når du hører om IT-iværksætteren, så mind dig selv om, at du ikke er sådan og der findes anden vej – også en som passer til dig!

70 88 58 87